Vad är Psoriasis?

Psoriasis är en sjukdom med inflammatorisk sjukdomsprocess som ger torr och fjällande hy. Läkare tror att sjukdomen är genetisk och orsakas av att immunsystemet attackerar sig självt, vilket resulterar i att huden växer för fort. Normalt tar det 21-28 dagar för hudceller att bytas ut, för psoriasispatienter tar samma förlopp två till sex dagar. Psoriasis drabbar uppskattningsvis tre procent av jordens befolkning och sjukdomen utvecklas vanligen någonstans mellan 11 och 45 års ålder. Trots att sjukdomen inte är smittsam, kan de som lider av sjukdomen ibland drabbas av social exkludering och diskriminering.

Vilka är symtomen på psoriasis?

Normalt sett sker en konstant avflagning av döda hudceller. Men eftersom processen med att ersätta gamla celler med nya går så fort ackumuleras både döda och nya celler på hudytan. Det här orsakar röda, fjällande och ofta såriga partier som täcks av silverglänsande fjäll som lätt flagnar.

Psoriasis kan drabba vilken del av kroppen som helst, men det är vanligast att det bryter ut på armbågarna, knäna, nedre delen av ryggen och i hårbotten. Sjudomen kan också orsaka intensiv klåda och sveda.

Vem är riskzonen?

Psoriasis drabbar uppskattningsvis 3 procent av jorden befolkning. Det kan bryta ut i alla åldrar men oftast mellan 11 och 45 års ålder och ofta i puberteten. Sjukdomen är inte smittsam och de flesta drabbas på endast små ytor på kroppen.

Sjukdomen är delvis genetisk och tenderar att gå i arv. Ungefär 30 procent av de som har minst en förälder som drabbats utvecklar själva sjukdomen. Den genetiska faktorn tenderar att triggas igång av vissa läkemedel (bl a Ibuprofen och Litium), psykologiska faktorer (inklusive stress) eller hudskador.

Det finns inget sätt att förutspå vilka som kommer att drabbas av psoriasis. 50-60 procent av de som drabbas känner inte till någon mer i deras familj som burit på sjukdomen