Vår hud består av en varierad mängd melanin, pigment, som bestämmer vår ögonfärg och hudfärg. Som ett resultat av autoimmuna sjukdomar, hormonella förändringar och dylikt kan problem med pigmenteringen uppstå. Resultatet av detta blir att hudpigmenteringen skapar ljusa alternativt mörka partier på kroppen som kan vara ojämna och flammiga. Det finns ett flertal effektiva behandlingar att tillgå för att avhjälpa problemet.

Vad är hudpigmentering?

Färgen på din hud och dina ögon bestäms av mängden melanin, även kallad pigment. Mängden melanin är ett resultat av etnicitet samt den mängd solljus som huden exponeras för. Produktionen av melanin ökar när huden utsätts för skadliga ultravioletta strålar varpå det därför är viktigt att skydda huden. Sjukdomar och störningar som påverkar hudpigmenteringen uppstår som en följd av att kroppen producerar antingen för lite eller för mycket melanin. Hudpigmentering skapar ljusa eller mörka partier som kan vara flammiga och ojämna.

Orsaken bakom

Vad som orsakar hudpigmentering omfattar autoimmuna sjukdomar, reaktioner på droger, hormonella förändringar och genetiska faktorer. Solskador är troligtvis den vanligaste orsaken till problem med pigmentering.

Brett utbud av behandlingar

Vi erbjuder ett flertal behandlingar som kan avhjälpa problem med hudpigmentering såsom Pixel Laser, LED, IPL och Pulsed UVB. Gemensamt för behandlingarna är att de förbättrar dermis’ kvalitet och textur, vilket i sin tur leder till ökad kollagenproduktion. Vilken av behandlingarna som är den mest optimala har helt att göra med de behov och önskemål patienten har, samt hur omfattande hudpigmenteringen är. För att få ett klart svar i den här frågan rekommenderar vi att du kommer in på en personlig konsultation.

Få professionell hjälp med din hudpigmentering – läs mer om våra behandlingar i menyn här till höger eller kontakta oss idag.