Blodkärl (Ansikte/Ben)

Både män och kvinnor drabbas av telangiektasi, s.k. spindelvener. Dessa uppstår både på kroppen och i ansiktet. Även om de inte orsakar någon fysisk skada anses de vara fula och missprydande. Med en skräddarsydd laserbehandling kan man få kärlen att antingen krympa alternativt försvinna helt.

Här kan du läsa mer om våra priser för olika behandlingar. Kontakta oss för att boka tid för konsultation, eller för personlig rådgivning.

Blodkärl i ansiktet eller på benen

Uppskattningsvis lider ungefär hälften av alla över 50 år av så kallade spindelvener, utvidgade blodkärl som är synliga under huden. I medicinska termer kallas dessa för telangiektasi eller ”Sunburst varicosities. Man finner spindelvener på knän, anklar, ben och delar av ansiktet som kinder och runt näsan. Det är vanligast hos kvinnor men även män kan drabbas av det, även om en del menar att de uppstår på grund av det kvinnliga könshormonet östrogen.

De flesta drabbas av spindelvener i åldern 30 – 60 år men det finns fall där de uppkommer redan i tonåren. Även om de inte orsakar någon fysisk skada kan de vara fula och orsaka onödigt psykiskt lidande. Lyckligtvis finns det ett flertal behandlingar att tillgå för att behandla blodkärlen.

Varför man får spindelvener?

Vi drabbas av spindelvener av den enkla anledningen att vi är mänskliga. Eftersom huden är ömtålig kan blodkärl bli synliga på grund av flera orsaker som en ansamling av blod i ett område, hög alkoholkonsumtion, trauma, ålder, genetik, hormoner, graviditet, mediciner, och exponering för solen.

Vilka behandlingar finns?

Det finns en rad olika behandlingar att tillgå för att bli av med spindelvener. Med vår 1964 LP Yag Laser kan vi erbjuda en skräddarsydd behandling för både män och kvinnor. Lasern förstör kärlväggarna varpå kroppen påbörjar sin läkningsprocess med följden att kärlen antingen krymper eller försvinner helt. Spindelvener och retikulära blodådror svarar oerhört bra på laserbehandling.

Man bör dock vara medveten om att vissa ådror faktiskt är anslutna till åderbråck, därför är det viktigt att kärlen först kontrolleras innan du påbörjar någon form av behandling. Detta för att förhindra att de kommer tillbaka.

Hur man undviker spindelvener

Det finns ingen mirakelkur för att förhindra att spindelvener uppstår, men det finns ett par sätt för att minimera risken;

• Använd alltid solskyddsfaktor, minimera tiden du exponeras i solen.
  • Håll dina ben i ett högt läge när du vilar och undvik att korsa dem.
  • Ha koll på vikten och ät en kost med lågt saltinnehåll och mycket fibrer.

Få kontroll över dina spindelvener – kontakta oss idag.