Acne

Acne drabbar både tonåringar som män och kvinnor i övre medelåldern. Oavsett åldern på den drabbade är det här ett tillstånd som påverkar både persons självkänsla och välbefinnande negativt. Idag erbjuds effektiva behandlingar som anpassas efter patienten till att behandla ance samt ta bort acneärr.

Kontakta oss för att boka tid för konsultation, eller för personlig rådgivning.

Vad är Acne?

Acne är ett samlingsnamn för igentäppta porer (pormaskar), finnar och även djupare cystor eller knutor. Detta kan uppträda i ansiktet, på halsen, bröstet, ryggen, axlarna och till och med på överarmarna. Acne drabbar i viss utsträckning framför allt tonåringar, men sjukdomen är inte begränsad till en viss åldersgrupp. Även 20- och 40-åringar kan drabbas av acne. Även om acne inte är livshotande kan tillståndet vara både upprörande och vanställande. Vid svår acne kan tillståndet också leda till permanent ärrbildning.

Myter om acne

Myt #1: Acne orsakas av dålig hygien.
Om du tvättar huden både hårt och ofta kan du faktiskt förvärra din acne. Acne orsakas inte av smuts eller en oljig hy. Även om överflödigt fett, döda hudceller, smuts och damm som ackumuleras under en dag ser illa och ”smutsigt” ut ska detta inte tvättas bort med händerna. Energiskt tvättande och skrubbande kommer att irritera huden och förvärra Acne. Den bästa för både hygienen och acnen är att varsamt tvätta ansiktet två gånger om dagen med en mild tvål, klappa området torrt och därefter använda en lämplig produkt som motverkar Acne.

Myt #2: Acne orsakas av dåligt diet.
Omfattande vetenskapliga studier har inte kunnat påvisa något samband mellan acne och en persons diet. Med andra ord är det varken choklad, pommes frites eller pizza som orsakar acne. Det finns däremot de som insisterar på att maten påverkar deras Acne. Är du en av dem? Undvik då dessa livsmedel, att äta balanserat är alltid klokt. Det är dock vetenskapligt bevisat att en korrekt behandlad acne inte påverkas av matintaget.

Myt #3: Acne är en kosmetisk sjukdom.
Acne påverkar en persons utseende men är inte ett allvarligt hot mot dennes fysiska hälsa. Acne kan däremot resultera i permanent ärrbildning där dessa ärr, liksom själva acneutbrotten, kan påverka människors självkänsla till den grad att det påverkar deras liv.

Myt #4: Du måste låta acne ha sin gång.
Sanningen är att acne kan försvinna. Om de produkter du provat inte fungerar bör du överväga att kontakta vår klinik. Med de behandlingar och produkter som finns tillgängliga idag finns det ingen anledning att uthärda vare sig acne eller acneärr.

Så behandlingar vi acne

Vi erbjuder flera behandlingsmetoder mot ance; IPL, medicinsk microdermabrasion, olika kemiska peelingar samt en kombination utav dessa.

IPL (Intense Pulsed Light) frigör ljus i en serie av korta pulser som förstör de bakterierna som finns i huden och som orsakar acne, samt de överaktiva talgkörtlarna som orsakar utbrotten av pustler. Den värme som skapas på djupet i huden krymper de inflammerade talgkörtlarna och förebygger därmed överproduktion av talg.

Microdermabrasion är en mekanisk form av hudexfoliering. Genom vacuumverkan drivs en fin stråle mikrokristaller över huden som exfolierar hudens översta lager, samtidigt som kollagenproduktionen i hudens undre lager stimuleras. Intensiteten på behandlingen anpassas efter patienten och sträcker sig från lätt en exfoliering till en djupare hudslipning.

Vi erbjuder även en rad olika kemiska peelingar. Dessa går att kombinera med ovan nämnda metoder samt behandlingar som: Dermapen /needling eller Fraktionell laser/Pixel eller Fraxel laser, Erb-Yag laser i pixel format eller fraktionell Radio Frequency (RF) för önskat resultat.

Har du grövre ärr efter tidigare acne eller trauma? Då kan infiltration av fett i ärren/under ärren, antingen i kombination Dermapen eller genom subcision (injicering av fett i området med mycket små nålar) vara ett bra alternativ.

Läs mer om våra behandlingar här till höger.