Vadimplantat

Vader är en svår muskel att träna för både män och kvinnor då de inte alltid svarar bra på träning. Små vader kan vara orsak till att man känner sig obekväm med att använda shorts och badkläder. En lösning på det kan vara vadimplantat, som kan hjälpa till att ge benen en mer balanserad form. Vadimplantat kan även användas för att återskapa formen på vaderna hos dem som drabbats av skada.
Vadimplantat är en fast silikonform som placeras över den egna vadmuskeln. Implantaten finns i flera olika storlekar och former så att patienten kan välja det implantat som ger den bästa formen. Vadimplantatet placeras via ett litet snitt i knävecket. Vanligen placeras två implantat i vardera vad.

Återhämtningstid

Aktivitet
Under de första fem till sju dagarna efter operationen bör patienten ta det lugnt med minimal aktivitet. På grund av smärta och svullnad efter operationen är högklackade skor initialt mer bekvämt. De flesta patienter anser att vaderna åter kan fungera normalt efter sex till åtta veckor.

Om du har ett stillasittande arbete kan du återgå till arbetet efter en vecka. Om arbetet är extremt ansträngande kan man behöva vänta tre veckor eller till dess att man är smärtfri. Patienten bör inte träna under de första tre veckorna. Lyssna till kroppens egna signaler och bestäm därefter vilka rörelser som är möjliga.

Promenader
I början kan man med fördel använda skor med höga klackar. I takt med att svullnaden försvinner kan man återgå till plattare skor.

Sittställning
Använd en fotpall eller liknande för att på så sätt hålla fötterna högt så mycket som möjligt. På så sätt minimerar man svullnad och obehag.

Svullnad
Vaderna kommer att svullna och kännas ömma. De första veckorna använder man stödstrumpor.

Stygnen
Stygnen tas bort efter sju till tio dagar.