Öronplastik är en enkel och effektiv metod för vuxna och barn som lider av utstående samt stora öron. Ingreppet är enkelt och komplikationer är ovanliga. Det är viktigt att inte ta bort bandagen utan att låta läkaren göra detta. Därefter är det viktigt att låta stygnen vara ifred samt att skydda öronen mot kyla.

Osäkerhet och risker vid öronplastik

Öronplastik utförs vanligen för att korrigera utstående öron eller för att förminska väldigt stora öron. I de flesta fall utförs operationen på barn i åldrarna fyra till 14 år. Öron är färdigvuxna ungefär vid fyra års ålder.

Vuxna kan också genomgå öronplastik, åldern är generellt sett inte förenat med fler risker. Om du funderar på öronplastik för dig eller ditt barn kommer den här informationen att ge dig grundläggande kunskap om ingreppet, hur det kan hjälpa dig, hur det utförs, samt vad för resultat du kan förvänta dig. Texten kommer självfallet inte svara på alla dina frågor eftersom mycket beror på dina individuella förutsättningar. Tveka inte att fråga din läkare om det är någonting kring ingreppet som du inte förstår.

Osäkerhet och risk

När en öronplastik utförs av en erfaren kirurg är komplikationer ovanliga och vanligen små. Precis som med vilken operation som helst finns det dock några risker kopplade till just det här specifika ingreppet. En liten procent av patienterna kan utveckla en blodpropp på örat. Den kan både lösas upp naturligt eller kan dras ut med hjälp av en nål. Ibland utvecklar patienter en infektion i brosket, vilket kan resultera i att ärrvävnad bildas. Sådana infektioner behandlas vanligen med antibiotika. Ibland kan man behöva behandla detta med kirurgi för att dränera det infekterade området, men detta är mycket ovanligt.

Tillfrisknande

Position
Patienter måste hålla huvudet högt för att minska svullnaden, i sju till tio dagar efter operationen får patienten därför inte ligga på sidan. Sov på en mjuk kudde eller en skumgummikudde. Använder du glasögon? Justera då skalmarna så att de trycker så lite som möjligt på öronen.

Bandage
Ta inte bort bandagen. Din kirurg kommer att ta bort dem efter tre till fem dagar. När bandagen tagits av får du inte dra i stygnen, och undvik att böja öronen framåt.

Aktiviteter
När du sover, sportar eller närhelst det är möjligt – använd bandage runt öronen i sex till åtta veckor efter operationen. Ju mer du använder bandaget, desto mer sannolikt är det att operationen blir lyckad.

Salva
Om du får sårskorpor längs såret bakom öronen ska antibiotikasalva appliceras efter att området har tvättats med tvål och vatten.

Kallt väder
Det är viktigt att du skyddar dina öron från kyla. Kittlingar, brännande känsla samt plötslig och stark smärta kan förekomma när de ytliga nervtrådarna hittar tillbaka till varandra.

Varmt väder
I tre till sex månader efter operationen kommer dina öron att bli rosa, och de kan även svullna, när det är varmt ute. Detta är helt ofarligt och är övergående.