Bakdelsimplantat

Jennifer Lopez-rumpan har blivit extremt populär. En del kvinnor har svårt att fylla ut sin rumpa och forma den till den form de önskar. Arv och etnicitet är två viktiga faktorer som påverkar rumpans utseende och ingen träning i världen kan ändra eller påverka det. Med hjälp av rumpkonturering, och fettinjektioner kan man skapa den rumpa som man alltid önskat sig. Rumpkonturering kombineras ofta med fettsugning för att på så sätt skulptera en fin kontur från området kring midjan till rumpan och från rumpan till låren.

Det finns flera olika metoder som kan används för konturering av rumpan. Man kan använda sig av fett från en annan del av kroppen för att skulptera rumpan och ge den volym. Det innebär även att man minskar omfånget på det område där man väljer att ta fettet från. Det är dock vanligt att de som vill öka volymen på rumpan har en liten kroppstyp och därmed inte tillgång till eget fett som kan användas. Ett annat alternativ är rumpimplantat. Till skillnad från de implantatpåsar som används vid bröstoperationer, som är fyllda med vätska, är rumpimplantaten en fast form av mjuk silikon. Implantaten finns i olika former och storlekar och valet av implantat är individuellt och anpassas vad man vill ha för resultat och vad som passar den egna kroppsformen.

Vid första besöket tas fett genom fettsugning, vanligtvis från magen. En del av fettet injiceras i rumpan och en del av fettet sparas för påföljande behandling. Då en del av fettet tas upp av kroppen krävs att behandlingen upprepas. Vanligtvis var sjätte vecka. Efterföljande injektioner vid återbesöken innebär ingen extra kostnad och tar bara ett par minuter per gång.

Behandlingen

Operationen tar vanligtvis två timmar att utföra och görs under narkos. Ett snitt på 5-7 cm läggs mellan skinkorna. Genom detta snitt lyfter man muskeln, gluteus maximus, och skapar en ficka som passar för implantatet. Man placerar sedan implantatet i fickan. Proceduren upprepas sedan i den motsatta skinkan.

Innan man syr ihop snitten kontrollerar kirurgen att implantaten sitter bra och har ett naturligt och symetriskt utseende. Man syr sedan med stygn som inte senare behöver tas bort utan som försvinner av sig självt. Området läggs om för att undvika obehag och svullnad. Normalt kan patienten lämna kliniken inom en timme efter ingreppet.

Återhämtningstid efter fettinjektion

För att fettet inte ska flyttas från området eller tas upp av kroppen bör patienten inte sitta under de första fem dagarna. Efter ingreppet kan man känna lite obehag och det kan bli lite svullet. Själva fettinjektionen är ett ingrepp med få risker , infektion och blånad är dock några.

Återhämtningstid efter rumpimplantat

Då det är en kroppsdel som påverkas mycket av våra kroppsrörelser kan patienterna känna av mer smärta i operationsområdet än om man jämför med andra typer av plastikoperationer. För smärtan ordineras smärtstillande medel och det tar vanligtvis ungefär fem till sju dagar innan patienten kan röra sig, gå och sitta utan obehag.

Det är att rekommendera att man har någon form av hjälp de första nätterna, då man kan känna smärta och obehag. Bandaget kan tas bort efter två eller tre dagar och man kan då fungera mer normalt, som att duscha. Efter att bandaget tagits bort kan man omedelbart se effekten av ingreppet. Efter några månader kommer muskeln vid implantatet att ha anpassat sig och implantaten får då ett naturligare utseende.

Fyra veckor efter ingreppet kan patienten återgå till aktiviteter som löpning, cykling, simning etc. Efter mellan sex och åtta månader känns implantaten inte längre utan är som en del av den egna kroppen.

Operationen kan innebära risker som infektion, blödning, nerv- eller muskelskada, implantatförskjutning och asymmetri.