Blodkärl (Ansikte/Ben)

Detta galleri är ett samlingsgalleri för Laser & Kosmetisk Dermatologi

Blodkärl i ansiktet eller på benen

Uppskattningsvis har hälften av alla över 50 år så kallade spindelvener, utvidgade blodkärl som är synliga under huden, och som sitter på ställen som knän, anklar, ben och delar av ansiktet som kinder och runt näsan. Det är vanligast hos kvinnor, men män kan också få det – även om en del menar att de uppstår på grund av det kvinnliga könshormonet, östrogen.

De flesta börjar få dem i åldern 30-60 år, men det finns även fall där de uppkommer redan i tonåren. Lyckligtvis finns det flera behandlingar att tillgå för att behandla blodkärlen, som i medicinska termer kallas för telangiektasi eller ”Sunburst varicosities”. Och även om de inte orsakar någon fysisk skada, så kan de vara fula och orsaka onödigt psykiskt lidande.

Varför man får spindelvener

Vi kan få så kallade spindelvener för att vi helt enkelt är mänskliga. Huden är ömtålig och blodkärl kan bli synliga på grund av ett antal orsaker, som en ansamling av blod i ett område, hög alkoholkonsumtion, trauma, ålder, genetik, hormoner, graviditet, mediciner och exponering för solen.

Det finns en rad olika behandlingar att tillgå för att bli av med spindelvener. Man bör vara medveten om att vissa ådror faktiskt är anslutna till åderbråck, och det är därför viktigt att vi först kontrollerar dem innan du genomgår någon form av behandling för att ta bort dem. Detta för att förhindra att de kommer tillbaka.

Hur man undviker spindelvener

Det finns ingen mirakelkur för att förhindra att spindelvener uppstår, men det finns sätt att minimera antalet.

De innefattar:

• Använd alltid solskyddsfaktor och minimera tiden du exponeras i solen
  • Håll dina ben i ett högt läge när du vilar och undvik att korsa dem.
  • Ha koll på vikten och ät en kost som har lågt saltinnehåll och mycket fibrer.