Bröstlyft

Mastopexi

Genom åren börjar flera kroppsdelar att hänga till följd av ålder, förlusten av elasticitet i huden eller betydande viktminskning. Brösten är ofta det första stället som drabbas till följd av graviditet och amning. Ett bröstlyft eller en serie av lyft kan ge brösten ett ungdomligare och yppigare utseende. Ett bröstlyft åtgärdar hängbröst genom att ta bort överflödig hud och repositionera resterande vävnad samt bröstvårtorna till en yppigare position. Om man så önskar kan vårtgårdarna också förminskas. I vissa fall sätter man också in implantat samtidigt för att ge brösten en rundare form. Risken för bröstcancer ökar inte efter den här typen av kirurgi och du kan fortfarande undersöka dina bröst på egen hand. Det är lika viktigt efter operationen som det var innan.

Återhämtning efter ett bröstlyft

Förband
Kompressorer täcker snittytorna. Eftersom snitten ofta är ganska långa är det vanligt att det droppar lite blod. Patienten kan ordineras att duscha dagen efter och ta bort kompressorerna. Efter operationen, eller en till två dagar senare ska du bära en bh som syftar till att hålla brösten i en perfekt position. Om bh: n sitter för hårt eller gör ont ska du genast byta till en som är mer bekväm. En bh som sitter för hårt kan orsaka sår på huden och det får du inte låta ske! Bh: n ska bäras dygnet runt i minst två veckor. Om inga komplikationer uppstår under läkningsprocessen kan man sova utan bh efter två veckor. Dagtid ska den vara på under minst tre veckor. Det är förmodligen bekvämare med en bh utan byglar.

Blödning
Det är vanligt att man blöder lite. Om du blöder mer än långsamt genom förbandet, sätt ett tryckförband i 20-30 minuter och ring omedelbart till kliniken.

Duschning
Vatten förstör inte läkning av såren. Patienter får duscha eller bada och kan sätta små klisterremsor som är vidhäftande på ärren. Om de lossnar eller krullar sig i kanterna kan du bara klippa bort det.

Bilkörning
Du får köra bil så länge det inte gör ont och så länge du slutat ta medicin mot smärtan. Om du har en bil med servostyrning kan du vanligen köra igen efter fyra till sex dagar.

Träning
Efter ett par dagar kan du börja med lugna promenader. Du bör inte träna styrka förrän efter sex veckor.

Aktiviteter
Om du har ett stillasittande arbete kan du återvända så snart du känner att du orkar. Om du har ett ansträngande arbete bör du vänta tills ditt arbete inte tillfogar dig ytterligare smärta. Börja inte med aerobics eller ansträngande träning på tre veckor. Lyssna på din kropp och tvinga den inte till någonting.

Postoperativ slapphet

Huden på brösten samt vävnaden kommer att börja hänga och bli slappt med tiden. Inget lyft vara för evigt. När det börjar hänga igen räcker det ofta med ett litet ingrepp för att strama åt huden. Det är också relativt normalt att två bröst läker olika. Ett kan kännas mera svullet och orsaka mer obehag, eller så kan formen se annorlunda ut till en början. När din kropp läkt kommer brösten dock att se likadana och naturliga ut. Du måste ha tålamod, men om du är orolig så fråga sjuksköterskorna.

Läkning av känsliga nerver

Stickande, brännande känsla eller stark och plötslig smärta är en del av läkningen och betyder att känsliga nervtrådar hittar tillbaka till varandra. Smärtan kommer att ge med sig och patienten behöver inte oroa sig.