Öroningrepp / Öronplastik

Öronplastik

Öronplastik utförs vanligen för att korrigera utstående öron eller för att förminska väldigt stora öron. I de flesta fall utförs operationen på barn i åldrarna fyra till 14 år. Öron är vanligen helt färdiga vid fyra års ålder.

Vuxna kan också genomgå öronplastik, och det är generellt sett inte förenat med fler risker oavsett ålder. Om du funderar på öronplastik för dig eller ditt barn, kommer den här informationen att ge dig grundläggande kunskap om ingreppet, hur det kan hjälpa dig, hur det utförs och vad för resultat du kan förvänta dig. Texten kan dock inte svara på alla dina frågor, eftersom mycket beror på dina individuella förutsättningar. Tveka inte att fråga din läkare om det är någonting kring ingreppet som du inte förstår.

Osäkerhet och risk

När en öronplastik utförs av en erfaren kirurg är komplikationer ovanliga och vanligen små. Precis som med vilken operation som helst finns dock risker och det finns också specifika risker kopplade till just det här ingreppet. En liten procent av alla patienter kan utveckla en blodpropp på örat. Den kan lösas upp naturligt eller kan dras ut med hjälp av en nål. Ibland utvecklar patienter en infektion i brosket, vilket kan resultera i att ärrvävnad bildas. Sådana infektioner behandlas vanligen med antibiotika. Ibland kan man behöva behandla detta med kirurgi för att dränera det infekterade området, men detta är mycket ovanligt.

Tillfrisknande

Position
Patienter måste hålla huvudet högt för att minska svullnaden. I sju till tio dagar efter operationen får patienten därför inte ligga på sidan. Sov på en mjuk kudde eller en skumgummikudde. Om du använder glasögon, justera då skalmarna så att de trycker så lite som möjligt på öronen.

Bandage
Ta inte bort bandagen. Din kirurg kommer att ta bort dem efter tre till fem dagar. När bandagen tagits av, dra inte i stygnen och undvik att böja öronen framåt.

Aktiviteter
När du sover, sportar eller närhelst det är möjligt – använd bandage runt öronen i sex till åtta veckor efter operationen. Ju mer du använder bandaget, desto större sannolikhet att operationen blir lyckad.

Salva
Om du får sårskorpor längs såret bakom öronen, applicera antibiotikasalva efter att ha tvättat området med tvål och vatten.

Kallt väder
Skydda dina öron från kyla. Du kanske inte kan känna exakt hur kallt det är, då du tillfälligt kan drabbas av känslobortfall i området. Kittlingar, brännande känsla och plötslig och stark smärta kan förekomma då de ytliga nervtrådarna hittar tillbaka till varandra.

Varmt väder
I tre till sex månader efter operationen kommer dina öron att bli rosa, och de kan även svullna, när det är varmt ute.